در طول تاريخ آموزش زبان انگليسي، تعداد زيادي از رويكردها و روش هاي مختلف آموزشي مورد آزمايش قرار گرفته اند و بنابر ميزان محبوبيت و تاثيرگذاري از آنها استفاده شده است. هر روش آموزشي، بينش خاصي از درك زبان يا فرآيند يادگيري است كه اغلب از تكنيك ها و موارد خاصي استفاده مي شود كه در يك توالي مشخص به دنبال هم مي آيند. طبق تحقيقات انجام شده، زبانشناسان به اين نتيجه رسيدهاند كه در امر آموزش زبان انگليسي، يك روش برتر براي افراد وجود ندارد و هيچ يك از روش هاي آموزشي به طور ذاتي از ساير روش ها بهتر نيست.
همچنين استفاده از يك روش آموزشي براي تمامي زبان آموزان مناسب نيست زيرا اهداف و نيازهاي يادگيري افراد با يكديگر تفاوت دارد. يك معلم حرفه اي و با تجربه هميشه در مورد مناسب ترين روش و تكنيك آموزشي تصميم مي گيرد و از هر روشي در جاي مناسب و براي هدف خاصي استفاده مي كند.
روش هاي آموزش زبان انگليسي در ۴۰ سال گذشته به سرعت پيشرفت كرده است. به عنوان يك معلم آموزش زبان انگليسي يا حتي به عنوان يك زبان آموز، درك روش ها و تكنيك هاي مختلف آموزشي بسيار مهم است زيرا از اين طريق مي توان در دنياي آموزش زبان يا حتي يادگيري آن حرفي براي گفتن داشت يا لذت يادگيري را افزايش داد. از آن جايي كه آشنايي با چند مورد از اين روش ها مفيد خواهد بود در ادامه تعدادي از آنها را نام مي بريم و سپس به طور مختصر آنها را توضيح مي دهيم. پس با ما همراه باشيد و ادامه مطلب را از دست ندهيد.
مرور اجمالي برخي روش هاي آموزش زبان انگليسي
- روش مستقيم (The Direct Method)
- روش گرامر-ترجمه(Grammar-translation)
- روش شنيداري-گفتاري (Audio-lingual)
- رويكرد ساختاري (The structural approach)
- رويكرد آموزشي-پيشنهادي (Suggestopedia)
- روش پاسخ فيزيكي كامل (Total Physical Response (TPR))
- آموزش زبان ارتباطي (Communicative language teaching (CLT))
- روش سكوت (The Silent Way)
- روش يادگيري اجتماعي (Community Language Learning)
- روش آموزش غوطه وري (Immersion)
- روش آموزش تكليف-محور (Task-based language learning)
- رويكرد طبيعي (The Natural Approach)
- روش تدريس واژگان (The Lexical Syllabus)
حال بياييد تا با اين روش ها آشنا شويم:
روش مستقيم
اين روش اولين بار در اوايل سال ۱۹۰۰ . در فرانسه و آلمان براي كمك به سربازان براي ارتباط به زبان دوم، به كار گرفته شد. روش مستقيم . آموزش زبان انگليسي، به نام روش طبيعي نيز شناخته مي شود. در اين روش تنها بر زبان مقصد (زباني كه قرار است ياد گرفته شود) تمركز مي شود و آموزش، تكيه بر مهارت گفتاري دارد.
روش گرامر-ترجمه
در اين روش آموزش زبان انگليسي، همان طور كه از نامش هم پيداست، تكيه بر گرامر است و بسيار به ترجمه متكي مي باشد. اين روش سنتي يا كلاسيك آموزش يك زبان است و هنوز هم براي يادگيري برخي زبان ها از آن استفاده مي شود. ايده اصلي اين روش اين است كه دانش آموزان همه قوانين دستوري را ياد بگيرند و از اين طريق به ترجمه آنها بپردازند. اين روش بيشتر مناسب زبان آموزاني است كه مايل به تحصيل در رشته ادبيات يك زبان باشند. در اين روش مهارت گفتاري چندان به كار گرفته نمي شود.
روش شنيداري-گفتاري
اين روش مبتني بر نظريه رفتارگرايي است كه معتقد است هر امري با مداومت قابل يادگيري است. پس با شنيدن و تكرار كردن مداوم، روند آموزش زبان پيگيري مي شود. اين روش نيز مانند روش مستقيم، تنها تكيه بر زبان مقصد دارد و بيشترين تفاوت آن تمركز در آموزش است. روش مستقيم بر آموزش واژگان متمركز است در حالي كه اين روش تكيه بر آموزه هاي خاص دستور زبان دارد.
رويكرد ساختاري
همان طور كه از نامش هم پيداست، اين روش آموزش زبان با تكيه بر ساختار زباني به امر آموزش مي پردازد. ايده آموزش در اين روش بر اين اصل است كه هر زباني از قوانين دستور زبان پيچيده اي تشكيل شده است و اين قوانين، طبق اين رويكرد، بايد به ترتيب خاصي ياد گرفته شوند. مثلا قبل از اينكه گرامر “حال استمراري” آموزش داده شود، افعال “To be” تدريس مي شوند و سپس از آنها به عنوان فعل كمكي در تدريس “حال استمراري” استفاده مي كنند.
رويكرد آموزشي-پيشنهادي
اين رويكرد بر مبناي نظريه رفتار شناسي است و ميزان اثربخشي آن، تا حد زيادي متكي بر باور زبان آموزان است. اين روش تركيبي از آموزش، روانشناسي و رويكردهاي هنري است. بر طبق اين روش آموزش زبان انگليسي، گزينه هاي متفاوتي به زبان آموزان ارائه مي شود كه به آنها كمك مي كند تا مسئوليت يادگيري خود را افزايش دهند و تكيه زيادي بر محيط فيزيكي كلاس دارد كه همه فراگيران بايد در آن احساس راحتي و اعتماد به نفس داشته باشند. موسيقي و هنر در اين روش به كار گرفته مي شوند.
روش پاسخ فيزيكي كامل در آموزش زبان انگليسي
اين روش آموزش زبان بر اصل “يادگيري با انجام كار” استوار است. به اين صورت كه زبان آموزان مبتدي از طريق انجام دادن يك سري اقدامات تكراري مانند ايستادن، باز كردن كتاب، بستن در، راه رفتن، باز و بسته كردن پنجره و مواردي از اين قبيل، زبان را ياد مي گيرند. مهارت شنيداري در اين روش نقش مهمي را ايفا مي كند.
آموزش زبان انگليسي ارتباطي
ايده اين روش براي كمك به فراگيران به منظور برقراري ارتباط موثرتر و صحيح تر در موقعيت هاي متفاوتي است كه ممكن است در آن قرار بگيرند. اين نوع آموزش شامل تمركز بر رفتارهايي مانند دعوت، شكايت، تشكر، پيشنهاد، درخواست و مواردي از اين قبيل است.
روش سكوت
اين رويكرد آموزشي بر خودمختاري زبان آموز تاكيد دارد. مدرس سعي مي كند تا كمتر صحبت كند و صرفا تلاش مي كند زبان آموز را تشويق كند تا در يادگيري فعال تر باشد. اين روش آموزش زبان انگليسي از يك برنامه درسي ساختاري پيروي مي كند و دستور زبان، واژگان و تلفظ به طور دائم تكرار و تمرين مي شوند. معلم، فراگيران خود را از طريق مشاهده دقيق ارزيابي مي كند و حتي ممكن است آزمون رسمي از آنها نگيرد زيرا در اين روش زبان آموزان ترغيب مي شوند تا اشتباهات زباني خود را اصلاح كنند.
روش يادگيري اجتماعي
احتمالا اين روش يكي از روش هايي است كه در آن زبان آموز احساس امنيت مي كند زيرا در آن تاكيد زيادي بر پيوند بين معلم و دانش آموز وجود دارد تا هيچ مانعي براي يادگيري وجود نداشته باشد. برخلاف بعضي روش ها كه در آن ها از زبان مادري به هيچ عنوان استفاده نمي شود، در اين روش زبان مادري براي اهداف ترجمه مورد استفاده قرار مي گيرد. به اين صورت كه معلم جملات را ترجمه مي كند تا توسط دانش آموز تكرار شود.
روش آموزش غوطه وري
اين روش آموزش زبان تا حدود زيادي با وضعيتي كه در مدرسه داريم مطابقت دارد. دانش آموزان مهاجر كه در مدارس محلي تحصليل مي كنند و زبان. دوم آنها انگليسي است، در تمام روز در مدرسه در زبان انگليسي غوطه ور هستند و ساير دروس خود مانند. رياضيات، علوم انساني و غيره را از طريق زبان مقصد(انگليسي) ياد مي گيرند.
روش آموزش تكليف-محور در آموزش زبان انگليسي
در اين روش براي زبان آموزان، تكليف يا فعاليتي در نظر گرفته مي شود. اين فعاليت ها توسط معلم تعيين مي شود و انتظار مي رود تا دانش آموزان با استفاده از دانش قبلي انگليسي خود، آنها . را با كمترين اشتباه انجام دهند. در اين رويكرد، تمركز بر محتوا جاي خودش را به تمركز به مهارت ها و شايستگي ها داده است. بنابراين طراحي و برنامه ريزي محتواي آموزشي مربوط به آنچه آموزش داده مي شود نيست بلكه به اين موضوع تاكيد دارد كه چرا اين محتوا دارد آموزش داده مي شود و چقدر براي زبان آموز. كاربردي است. اين روش، مهارت ها و شايستگي هاي فردي را به صورت مجزا در . نظر مي گيرد تا هركس با توجه به خواسته و هدفش آن چيزي را بداند كه واقعا بايد بداند و نياز دارد و آموزش زبان حول خود موضوع يا تكليف قرار مي گيرد.
رويكرد طبيعي در آموزش زبان انگليسي
اين روش بر شباهت هاي ميان يادگيري زبان اول و دوم تأكيد مي كند. اشتباهات تصحيح نمي شوند. سعي مي شود دانش آموزان براي يادگيري در معرض زباني قابل درك يا فهم قرار بگيرند.
روش تدريس واژگان در آموزش زبان انگليسي
تمركز اين روش. بر روي مواردي است كه دانش آموزان براي توليد به آن نياز دارند، چيزي كه براي انجام وظايف و تكاليف خاص بايد بدانند مثلا واژگان مربوط به يك . رشته تحصيلي خاص. اين روش از تحليل رايانه اي زبان براي انتخاب رايج ترين و مفيدترين كلمات در زبان و كاربردهاي مختلف آنها، كمك مي گيرد. كلمات بنابر كاربرد آنها آموزش داده مي شوند و سعي مي شود از منابع معتبر براي آموزش استفاده شود.
اما در نهايت با توجه به روش هايي كه خوانديم . و گزارش هايي. كه از هزاران معلم زبان خارجي دريافت كرده ايم مي توانيم اين طور نتيجه گيري مي كنيم كه در . آموزش زبان انگليسي به روش مدرن و امروزي يك مدرس حرفه اي از روش سفت و سختي استفاده نمي كند بلكه بهتر. است از يك رويكرد تركيبي و متناسب با نياز زبان آموز پيروي كند. اين امر به معناي انتخاب تكنيك ها. و فعاليت. هايي متناسب با هدف، زمينه و توانايي يادگيرنده است. در جايي خواندم كه: “بهترين روش يادگيري، . روشي است كه آن را دوست داريد. زبان ها قابل آموزش نيستند بلكه فقط مي توان آنها را آموخت. بهترين راه . اين است كه به زبان آموزان بگوييم كه خودشان مسئول فرآيند يادگيري خود هستند و معلم زبان فقط راهنمايي. است كه بايد به آنها انگيزه دهد.”
بخوانيد: آموزش زبان انگليسي با متدهاي نوين
لينك منبع : سايت ترجمه متن و مقاله فوناتيم
برچسب:
بهترين روش هاي آموزش زبان انگليسي،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید: