ELT ELT .

ELT

ضرورت یادگیری زبان خارجی

در خصوص ضرورت یادگیری زبان خارجی زبان خارجی یادم میاد اون موقع که مدرسه می رفتم تابستون که می شد مادرها و پدرها برای اوقات فراغت حتما ما رو کلاس تابستونی ثبت نام می کردند. کلاس زبان هم که گل سرسبد این کلاس ها بود، کلاس زبان انگلیسی !!! بچه هایی که انگیزه داشتند یا به اصرار پدر و مادرها در طی سال هم کلاس رو ادامه می دادند ولی خب یادگیری زبان خیلی از بچه ها به همون سه ماه ختم می شد. اون موقع واقعا برام سوال بود که ضرورت یادگیری زبان انگلیسی یا بهتره بگم ضرورت یادگیری یه زبان خارجی واقعا برای چیه؟ فقط برای پر کردن اوقات فراغت؟!!

ولی بعدها که وارد دانشگاه شدم و خودم با علاقه شروع به خوندن زبان کردم، کم کم به لزوم یادگیری زبان پی بردم. متوجه شدم زبان ها در زندگی روزمره افراد در هر نقطه از زمین که باشند تأثیرگذارند. زبان ها به بیان احساسات و خواسته های ما کمک می کنند و ما رو برای رسیدن به جواب پرسش هامون از دنیای اطراف همراهی می کنند. روشهای مختلف و متنوعی وجود داره که بشر می تونه برای برقراری ارتباط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری از اونا استفاده کنه و به ما این اجازه رو میده تا از توانایی ذاتی خودمون برای ایجاد روابط پایدار استفاده کنیم و این باعث میشه تا ما انسان ها از بقیه موجودات جدا بشیم.

می دونستین یادگیری زبان خارجی در تحصیلات بهتر، ارتباطات بیشتر، زندگی اجتماعی غنی تر، بهبود حافظه و توانایی ذهنی کارآمدتر، کار پردرآمد­­تر و حتی مسافرت های لذت بخش تر تاثیر داره؟ اگه این سوال برای شما هم پیش اومده که ضرورت یادگیری زبان خارجی چیه با من همراه بشین تا نگاهی به چندتا از این ضرورت ها بندازیم.

زبان و سفر

اگر اهل سفرهای خارجی هستید حتما می تونید از مزایای یادگیری زبان برای لذت بردن و رضایت بخش تر شدن سفرتون استفاده کنید. چطوری؟ بعد از یه پرواز طولانی از هواپیما که پیاده بشین اولین کاری که می خواین انجام بدید اینه که سریع به هتل برسید و استراحت کنید. مگه نه؟ خب چطوری باید این کار رو انجام بدید؟ با زبان و برقراری ارتباط!! اینطوری براساس بودجه خودتون و به راحتی می تونید با هر وسیله ای که دوست دارید به هتل برسید و مجبور نیستید از تاکسی های گرون قیمت فرودگاه استفاده کنید.

موضوع فقط به اینجا ختم نمیشه. با یادگیری یک زبان خارجی می تونید در هر جایی که می خواید اقامت داشته باشید. نه فقط هتل ها و اقامتگاه هایی که در کتاب های راهنما نوشته شده! تازه لزوم یادگیری یک زبان خارجی اونجایی خودشو نشون میده که بتونید به راحتی با مردم ارتباط برقرار کنید و چیزهای زیادی راجع به مکان های دیدنی و فرهنگ و غذاهای محلی اون شهری که بهش سفر کردید، یاد بگیرید. تازه با این سفرها و به کمک زبان می تونید دوستای خوبی هم پیدا کنید و با اونا در تماس باشید.

زبان و دوستیابی

حتی اگه اهل سفرهای خارجی هم نباشید باز هم می تونید به واسطه صحبت کردن با یک زبان خارجی دایره دوستان خود را افزایش بدید و با افرادی از کشورها و زبان های دیگه آشنا بشید. به لطف شبکه های مجازی، ارتباط های آنلاین، سایت های مختلف و گوشی های هوشمند، ارتباط گرفتن با سایر افراد و جوامع آسان شده و با کمی دقت در انتخاب دوست مناسب، میشه به راحتی دایره ارتباطات رو گسترش داد. حتی می تونید زبان مادری خودتون رو به دوستای جدیدتون یاد بدید. شاید اونا هم مثل شما علاقه مند و کنجکاو باشند تا درباره زبان و فرهنگ شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

زبان و عملکرد حافظه

اگه یادتون باشه گفتم یکی از مزایای یادگیری زبان بهبود حافظه و عملکرده مغزه. طبق تحقیقات دانشمندان، افراد دو زبانه حافظه کاری بهتر و سرعت پردازش بالاتری دارند. علاوه بر این، این موضوع در حفظ تمرکز و تصمیم گیری هم بی تاثیر نیست و عملکرد اجرایی افراد رو افزایش میده. چون هر فرد در هر لحظه نیاز به انتخاب زبان صحیح برای صحبت کردن داره و باید توانایی اینو داشته باشه تا زبانی که می شنود رو هم تشخیص بده. یه خبر بهتر هم دارم. می دونستید یادگیری زبان میتونه از به وجود آمدن مشکلاتی مثل آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کنه یا حداقل سرعتش رو کم کنه؟ یادگیری چیزهای جدید کمک می کنه تا مغز با افزایش سن هم فعال بمونه. درسته که بچه ها ساده تر زبان یاد می گیرند ولی با یه کم تلاش، افراد بزرگسال مسن هم می تونن یاد بگیرند و هم پیشرفت کنند.

زبان و کسب و کار

از مزایای دیگه یادگیری زبان میشه به پیدا کردن کار بهتر و بهبود کسب و کار فعلی اشاره کرد. توسعه بازار و بهبود ارتباط با مشتریان خارجی میتونه به راحتی انجام بشه و سود زیادی هم داشته باشه. این موضوع باعث میشه تا یک سر و گردن از رقباتون جلوتر بیفتید. حتی میتونید دست به کارآفرینی بزنید و به صورت بین المللی کارتون رو توسعه بدید.

این مزایا فقط به توسعه کسب و کار محدود نمیشه. حتی اگه دنبال کار می گردید، بلد بودن زبان خارجی رزومه شما رو قوی تر میکنه و باعث میشه کارفرما روی استخدام شما جدی تر فکر کنه. حتی می تونید در شغل فعلی خودتون هم نظر مافوق رو جلب کنید و ارتقا بگیرید.

باز هم ادامه بدیم؟

زبان و تحصیلات

از موارد دیگه که میشه بهش اشاره کرد، فرصت ادامه تحصیل در خارج از کشور هست. برای شرکت در آزمونهای استاندارد و ورودی دانشگاه ها و موسسات معتبر جهانی باید زبان خارجی مناسب اون دانشگاه رو بلد باشید. اگه بتونید تو آزمون ورودی اونا قبول بشید به راحتی میتونید درس بخونید و از امکاناتشون استفاده کنید. چه بسا بتونین دانشجوی ممتاز هم بشید.

تاثیرگذاری زبان دوم بر زبان اول

یادگیری یه زبان جدید می تونه زبان اول شما رو تقویت کنه. چطوری؟ بعضی زبان ها ریشه مشترک دارند و حتی واژگان خیلی زیادی از هم قرض گرفتند. با خوندن و بررسی این واژه ها و همین طور با پیشرفت در مهارت های گوش دادن و خواندن و نوشتن می تونید به زبان اولتون هم مسلط تر بشید.

زبان و خلاقیت

با یادگیری یه زبان جدید می تونید خلاقیت خودتون رو افزایش بدید. ذهن فعال، ذهنی خلاق است. وقتی به مغز خودتون یاد میدید کاری متفاوت انجام بده، خلاقیتش افزایش پیدا می کنه. اینطوری عزت نفستون هم بالا میره.

زبان و ارتباطات مخفی

از زبانهای خارجی میشه برای برقراری ارتباطات مخفی هم استفاده کرد! فرض کنیم شما زبانی بلد باشید و در مکانی هستید که این زبان به طور گسترده ای صحبت نمی شه و دوست یا همراهی دارید که این زبان رو بلده، صحبت کردن با این شخص به یک زبان خارجی می تونه راهی برای تبادل اطلاعات باشه به طوریکه سایر افراد متوجه موضوع بحث شما نشوند. نوشتن به این شیوه هم همین طوره. استفاده از یک زبان خارجی می تونه محافظه اطلاعات شخصی شما در برابر دیگران باشد.

ضرورت یادگیری زبان خارجی

زبان و ترجمه

علاوه بر تمام مواردی که گفتم، دانش شما از یک زبان دیگه باعث میشه تا به عضوی مطرح و موثر در جامعه تبدیل بشین. اگر به این اصل از جهان بینی اعتقاد داشته باشید که هر فردی به عنوان جز مهمی از کل هست، در این صورت متوجه میشید که مسلط بودن به یک زبان خارجی تا چه اندازه می تونه مهم باشه. احساس خوبی نیست اگه بدونید که شما دارید یه نقش اساسی بازی می کنید؟ هر انسانی می تونه این جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنه. مثلا شما به عنوان یک مترجم، نقش ارتباط دهنده پیدا می کنید و بین فرهنگ ها پل می زنید.

اینا یه سری از دلایلی بودن که ضرورت یادگیری زبان های خارجی رو نشون دادند. نظرتون چیه این دلایل رو به همراه یه سری دلایل دیگه بصورت فهرست وار با هم ببینیم:

  • مطالعه زبان های خارجی نگرش های مثبت ایجاد می کنه و باعث میشه تعصب کمتری نسبت به افراد متفاوت داشته باشیم.
  • قدرت تحلیل کردن دانش آموزایی که یک زبان خارجی مطالعه می کنند، بهبود پیدا می کند.
  • مهارت های شغلی زمانی که با مهارت های زبان های خارجی همراه بشه، ارزش یک کارمند را در محیط کارش بیشتر می کند.
  • یادگیری زبان و آشنایی با فرهنگ های جدید این امکان را به افراد میده تا درک عمیق تری از فرهنگ خودشون داشته باشند.

 

  • با مطالعه زبان های خارجی خلاقیت ذهن بیشتر می شود.
  • فارغ التحصیلان دوره های زبان های خارجی را به عنوان یکی از با ارزش ترین دوره های تحصیلی در دانشگاه می دونند، چون مهارت های ارتباطی در این رشته ها به خوبی پرورش داده می شوند.
  • سفرهای بین المللی از طریق آشنایی با یک زبان خارجی آسون تر و دلپذیرتر می شود.
  • مهارت هایی مثل حل مسئله و برخورد با مفاهیم انتزاعی، با یادگیری یک زبان خارجی افزایش پیدا می کند.
  • مطالعه زبان های خارجی دستیابی به فرصت های شغلی و تحصیلی زیادی در زمینه های مختلفی مثل تجارت، پزشکی، حقوق، فناوری، صنعت، بازاریابی و … را افزایش می دهد.
  • یادگیری زبان دوم باعث بهبود مهارت ها و نمرات شما در سایر دروس مثل ریاضی و … می شود.
  • مطالعه یه زبان خارجی مهارت گوش دادن را افزایش می دهد و حافظه رو قوی می کند.
  • اگه کسی زبان دیگه ای بلد باشه، به عنوان فردی موثرتر و مسئولیت پذیرتر در جهانی با فرهنگ های متفاوت، ایفای نقش می کند.
  • اگر به زبان دیگه ای تسلط داشته باشید مهارت های بازاریابی و فروش شما در اقتصاد جهانی افزایش پیدا می کنند.
  • مطالعه زبان های خارجی باعث میشه از لحاظ فرهنگی و زبانی با گذشته ارتباط بگیریم.
  • مطالعه زبان های خارجی احترام گذاشتن به سایر مردم رو آموزش میده و تشویقمون میکنه تا به درک متقابلی از سایر انسان ها که با ما هم زبان نیستند برسیم.
  • زبانهای خارجی باعث گسترش دیدگاه ما نسبت به جهان می شوند، تجربیات فردی رو زیاد می کنند و باعث انعطاف پذیری بیشتر می شوند.
  • زبان های خارجی جهان بینی فردی رو گسترش می دهند و موانع بین مردم رو محدود می کنند، موانعی که باعث بی اعتمادی و ترس می شوند.
  • مطالعه زبان خارجی منجر به درک تنوع فرهنگی می شود.
  • مهاجرت ها افزایش پیدا می کنند و جوامع، شاهد به وجود آمدن تغییرات زیادی می شوند.
  • زبان های خارجی راهی به سمت یادگیری هنر، موسیقی، مد، آشپزی، فیلم، فلسفه و سایر علوم باز می کنند.
  • مطالعه یه زبان خارجی به سادگی می تونه بخشی اساسی از آموزش های دیگه رو تشکیل بده: “آموزش” به معنای هدایت شدن و بیرون رفتن از محاصره تاریکی و جهل.

فکر می کردید یادگیری یه زبان جدید انقدر مفید باشه؟ خود منم بعد از گردآوری این مطالب تشویق شدم یه زبان جدید یاد بگیرم. شما چطور؟

اگه تا امروز یادگیری زبان جدیدی رو شروع نکردید حتما با خوندن این مطلب برای یادگیری تصمیم بگیرید و با یه برنامه ریزی مناسب شروع کنید. مطمئن باشید ما هم کنارتون هستیم و در این راه تنها نیستید.

 

لینک منبع:

سایت ترجمه متن و مقاله فوناتیم


برچسب: زبان خارجی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۴:۳۸ توسط:Amir baziyar موضوع: نظرات (0)